U subotu, 29. ožujka, u kazališno-koncertnoj dvorani "Ivana Brlić-Mažuranić" u Slavonskom Brodu održana je 13. Šokačka se grana vije, jedinstveni folklorni festival nastao  netom nakon rata, 1996. godine.

U promišljanjima kako oživjeti folklornu scenu istočne Slavonije u jesen 1995. u brodskom "Đuri Đakoviću" sastali su se predstavnici osječkog HKUD Osijek 1862 (Željko Čiki), đakovačke Tene (dr. Enrih Merdić), vinkovačkih Šumara (Ivica Orešković) te domaćina, brodskog FAB (Josip Perčević). Budući su Osjećani, Đakovčani i Brođani već bili članovi HR CIOFF®, sastanku je prisustvovao i tajnik HRCIOFF (Ante Cukrov). Trebalo je osmisliti međusobni susret ova 4 KUD svake godine u organizaciji i domaćinstvu drugog grada. Ideja je bila da bi već u drugoj godini postojanja svaki od ova 4 KUD doveo na susret po jednog svog gosta iz inozemstva: budući je riječ o kvalitetnim grupama i njihovi će gosti biti kvalitetni čime bi se dobio jaki, za početak, dvodnevni međunarodni festival s ukupno 8 grupa. Međutim, u vremenu neposredno nakon ratnih rušenja ipak nije bilo realno očekivati i međunarodni aspekt pa se Grana održala isključivo s ova 4 KUD i takva opstala do danas.

Manifestacija je dobila ime Šokačka se grana vije, želeći uporavo naglasiti prostor u kojem se odvija manifestacija – Šokadiju, kao dio Slavonije i Hrvatske, a čemu je velik doprinos dao brodski etnolog i duša svih folklornih manifestacija ovog prostora, prof. Zvonimr Toldi.  Određen je i datum: Mladi Uskrs, ranije nije moguće zbog korizme, a kasnije se KUD-vi pripremaju za eventualna ljetna gostovanja.

Domaćin prve Grane bio je FAB i Slavonski Brod. U proteklih 12 susreta i pravilnih ciklusnih izmjena bilo je neminovnih uspona i padova, no Grana se, prkoseći svemu, održala. Ovogodišnjim  susretom započeo je 4-ti ciklus. Idućem je susretu domaćin KUD Šumari i grad Vinkovci.

Budući HR CIOFF® nastoji organizirati mini CIOFF festivale-revije u svrhu jedinstvenog uvida u kvalitetu svojih članica kojih je trenutno 37, ovogodišnja je Grana organizirana i kao CIOFF fest za Virovitičko-podravsku, Osječko-baranjsku, Vukovarsko-srijemsku, Brodsko-posavsku i Požeško-slavonsku županiju. Članice HR CIOFF® s ovog prostora su još i KUD Željezničar iz Osijeka te SKUD Prosvjeta iz Vukovara. (Budući su u trenutku ideje o organizaciji CIOFF festa pripreme za ovogodišnju Granu već bile završene bilo je nemoguće uključiti i ova dva KUD, koji će s toga organizirati posebne koncerte radi procjene njihove vrijednosti.)
Zbog iznimno dobrih veza s Talijanskom folklornom unijom (UFI) Grani su prisustvovali i Maurizio Negro, predsjednik te Marco Mingotti, koordinator UFI festivala (18 festivala na području Italije).

Dugogodišnji stručni voditelji ova 4 KUD našli su se i na ovogodišnjoj Grani. Bili su to stari znanci:

iz FAB:

Snježana Missoni, koreograf,
Nikola Novosel, voditelj tamburaških sastava,
Mirela Šprajc, voditelj pjevačkih skupina,
Josip Perčević, predsjednik i producent.

iz KUD Šumari:

Ivan Orešković, umjetnički voditelj,
Branimir Gregurovac, voditelj plesnog ansambla,
Sandra Milovac, voditelj pjevačkih skupina,
Perica Raguž, voditelj tamburaša,
Dario Grčić, voditelj dječjeg ansambla.

iz Tene:

dr. Enrih Merdić, umjetnički voditelj,
Domagoj Pavić, voditelj tamburaša,
Zrinka Posavec, voditelj pjevanja,
Ana Perić, garderobijerka.

iz HKUD Osijek 1862:

Damir Doležal, umjetničko-plesni voditelj,
Duško Topić, umjetnički glazbeni voditelj,
Željko Čiki, tajnik i producent

U skladu s propozicijama za Granu su KUD-vi prijavili niz koreografija s tim da je kasnije stručni odbor izvršio izbor od po dvije koreografije za svaki KUD. U prvom dijelu programa našla se koreografija novijeg datuma dok je druga bila iz standardnog repertoara pojedinog KUD.

Izvedene su:

FAB

• Pjesme i plesovi Brodskog Posavlja "Idem kolu makar ne  igrala" (koreografija: Snježana Missoni)
• Bunjevačko kolo (koreografija: Dobrivoje Putnik)

Šumari

• Splet kola iz Slavonije (koreografija: Ivan Orešković i Branimir Grgurovac)
• Pokupski plesovi (koreografija: dr. Ivan Ivančan)

Tena

• Plesovi iz Baranje "U Torjanci nađoh draga" (koreografija dr. Enrih Merdić)
• Plesovi iz Međimurja (koreografija Dr. Enrih Merdić)


HKUD Osijek1862

• Da si diko ružice rumena (koreografija Damir Doležal)
• Podravski svati (koreografija dr. Ivan Ivančan)

Teško je uspoređivati kvalitetu pojedinih KUD- va. Svaki ima svoje prednosti i nedostatke. Za očekivati je da Osijek 1862 prednjači. Bilo bi čudno ako ne bi bilo tako. Osijek je sveučilišno  i kulturno središte ovog dijela Hrvatske sa  stoljetnom kazališnom i opernom tradicijom. Društvo nastalo prije skoro 150 godina, bez obzira na mijene imena, stvorilo je jaku tradiciju i obvezu. U brojnim KUD u manjim  gradovima fluktuacija članstva je velika zbog odlaska mladih na studij, pa i u Osijek, tako da sastav KUD rijetko doživi plesačku i pjevačku zrelost. Nasuprot tome, fluktuacije u ovom ansamblu skoro da i nema. Od dječjeg uzrasta do "plesne mirovine" ogroman dio članstva ostaje vjeran ansamblu u kojem je startao. K tome, 150-godišnja tradicija naprosto nalaže visoku razinu i sva odricanja ali i prednosti koje donosi. Zato je osječki ansambl i plesački, a posebno pjevački, ansambl zrelih glasova i čvrstog koraka, na visokoj, moglo bi se čak reći, profesionalnoj  razini, dakako, u izvođačkom smislu i odnosu spram aktivnosti kojom se bavi: s profesionalnom preciznošću i šarmom koji daje amaterizam - užitak i toplina narodne pjesme i plesa.

No, ako bismo usporedili razinu izvedbi preostala 3 KUD sa stanjem od vremena prve Grane 1996. mora se zaključiti da je riječ o potpuno drugim ansamblima ne samo zbog činjenice da su, s obzirom na 12-godišnje razdoblje, generacije druge, već je ukupna razina svih ansambala na neprepoznatljivo višoj razini – iz nekadašnje osrednjosti vinuli su se u izvrsne interprete folklorne baštine svog područja. Usuđujemo se reći da su i Grana i CIOFF dali obol ovakvom stanju.
 
Zanimljiva su zapažanja gostiju iz Italije koji poznaju naše hrvatske grupe sa svojih festivala gdje se grupa prezentira u jednoj ili dvije koreografije tijekom cijelog festivala. Sada su prvi puta pristustvovali jednom cijelom koncertu s čak 8 različitih koreografija. Prateći cijelu večer sa stajališta dobrih poznavalaca talijanskog folklora, iz plesa u ples ostajali su bez daha. Zadivljeni, pitaju: kako je moguće da ansambl cijelo vrijeme pleše i pjeva, ne samo jednoglasno nego višeglasno i često iznimno zahtjevno polifono? Kako je moguće da tamburaši sviraju na tako visokoj razini vrlo precizno prateći zbivanja na sceni?  Gdje se krije i kako se sačuvalo takvo bogatstvo narodnih nošnji gdje je svaki plesač mala zbirka a cijela večer bogati etnografski muzej? Skreunta im je pozornost na brojnost ansambala (najveća boljka pri ugovaranju gostovanja naših grupa), konstatiraju da je svaka koreografija jedan koreografski ispričan običaj, isječak iz svakodnevnog života našeg čovjeka u jednom vremenu, koji zahtjeva brojnost, da bogatstvo nošnji, budući svaka koreografija znači i drugi narodni kostim, zahtjeva vrijeme i osobu za promjenu kostima, da se ansambl ne može smanjivati bez da se uništi koreografska zamisao.

Sutradan, nakon obilaska grada i Radničkog doma, sjedišta FAB, rastali smo se uz pitanje: gdje je sljedeće godine Grana?   

I konstatacijom: vidimo se u Vinkovcima 2009.

 


Svi sadržaji objavljeni u bilo kojem obliku i/ili dijelu ovog internet portala vlasništvo su CIOFF®-HRVATSKA SEKCIJA.
Nije dozvoljena nikakva uporaba bilo kojeg dijela sadržaja bez dozvole vlasnika.

Sve dijelove ovog internet portala posjetitelji koriste isključivo na osobnu odgovornost.

 

 

Copyright © by CIOFF® - HRVATSKA SEKCIJA, 1992.-2014. Sva prava pridržana.
Webmaster: DABA performances.